Dog Lake

Zion

Pothole Dome

Moeilijkheidsgraad:

Gemakkelijk, 75 meter hoogteverschil . Door de hoogte (ruim 2500 meter) is de klim naar boven wel vermoeiend.

Afstand:

Ongeveer 4 km, afhankelijk van de route

Duur:

1-3 uur, afhankelijk van de route

Beste tijd:

Als de Tioga Road open is

Startpunt:

De parkeerplaats ligt aan de Tioga Road, aan de westkant van Tuolumne Meadows.

Pothole Dome is een ronde rots, vlak naast de Tioga Road gelegen. Er zijn twee wandelingen mogelijk hier, die prima gecombineerd kunenn worden. Zo is het is mogelijk om de rots te beklimmen, wat een prachtig uitzicht biedt over de Tuolumne Meadows en de bergen. Aan de kant van de weg (de zuidzijde) is de klim vrij steil, het beste is om te beginnen aan de oostzijde,
Het is ook mogelijk om langs de rots te lopen, naar de Tuolumne River. Aan de noordkant loopt het pad op een gegeven moment naast de Tuolumne River. Je kunt op elk moment weer terugkeren maar een gedeeltelijk rondje is ook mogelijk.

De kleine parkeerplaats ligt naast de weg. Als de parkeerplaats vol is kan ook langs de kant van de weg geparkeerd worden.

Om naar de dome te lopen, loop je eerst een stuk evenwijdig aan de weg voordat je naar rechts doorsteekt naar de rots.. Vanwege de kwetsbaarheid van het gebied is het niet toegestaan om hier een stuk  af te snijden. Volg dus het officële pad.

Pothole Dome Pothole dome

Je loopt vervolgens een stuk langs de zuidkant van de dome totdat het pad naar links buigt. Er is op de rotsen met stenen aangegeven hoe het pad loopt. Op dit punt is het mogelijk om omhoog te lopen. Eerder kan ook, maar daar is het veel steiler. Omhoog lopend kun je zelf je route bepalen. Het uitzicht is prachtig; op zowel de Tuolumne Meadows als de bergen rondom.

Voor de wandeling naar de rivier loop je verder naar het noorden. Het pad loopt hier een tijdje tussen de bomen. Op een gegeven moment is er een splisting. Als je rechts gaat kom je vrij snel bij de rivier. Eerst is het pad hier smal en zanderig. Als de rivier hoog staat is het beter om het linker - hoger gelegen - pad te nemen. Verderop is er bij de rivier van een echt pad geen sprake meer; je loopt over de stenen en volgt de loop van de rivier. Er zijn veel stroomversnellingen. Laat in het seizoen is het mogelijk om in de rivier te lopen.

Terug kun je dezelfde route volgen. De klim naar boven kan zowel op de heen- als op de terugweg gemaakt worden.
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om alleen de top te beklimmen. Of om juist alleen het deel naar de rivier te doen.